keskiviikko 6. maaliskuuta 2019

Luottamus lastensuojelun asiakkaiden ja työntekijöiden välillä


Lastensuojeluun liittyvät kommentit ovat hyvin usein negatiivisia. Ammattilaisten oletetaan olevan perheiden vihollisia, eikä osata nähdä sitä mitä heidän taustallaan oikeasti on. Lastensuojelun ammattilaisten tehtävänä on huolehtia lapsen edusta. Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla olevasta "Lastensuojelun käsikirjasta" löytyy kaikki olennainen lastensuojelun tavoitteista, tehtävistä ja asiakastyöstä. Lastensuojelun käsikirja


Halusin kuitenkin kuulla alan ammattilaisten mietteitä, siitä miten perheisiin ja erityisesti lapsiin ja nuoriin luodaan luottamuksellinen asiakassuhde. Pääsin keskustelemaan asiasta Vantaan lastensuojelussa toimivan sosiaalityöntekijän kanssa sekä sosionomin kanssa, joka on toiminut pitkään sosiaaliohjaajana lastenkodissa Keravalla. Molemmista näistä naisista huokui ammatillinen osaaminen ja sitoutuminen työhön ja sitä kautta asiakkaana oleviin perheisiin.

Ensimmäisenä lähdimme käsittelemään kysymystä "Millä tavoin perheisiin luodaan luottamuksellinen asiakassuhde?".


Luottamuksellinen asiakassuhde luodaan avoimuudella ja läpinäkyvyydellä. Puhutaan asioista ja työntekijöiden näkemyksistä suoraan (esimerkiksi mitä riskejä ja suojaavia tekijöitä nähdään perheen tilanteessa), tehdään sosiaalityön prosesseja asiakkaalle näkyväksi (miten asiat etenevät, perusteet päätöksille), avoin dokumentointi (kirjataan vain se mistä on puhuttu, kirjaukset asiakkaan nähtäväksi) ja perustellaan kaikki näkemykset ja tekemiset. Kuunnellaan ja kuullaan asiakkaan näkemyksiä ja annetaan mahdollisuuksien mukaan vaikuttaa, kohdataan asiakkaat arvostavasti ja yksilöllisesti, toimitaan eettisesti, pidetään omalta osalta kiinni sovituista asioista ja ollaan tukena.
 -Sosiaalityöntekijä

Vanhemmat otetaan alusta lähtien mukaan kasvatustyöhön, heidän kykyjensä mukaan. Arvostetaan sitä tietoa mitä vanhemmilla tai muilla perheenjäsenillä lapsesta on. Pidetään aktiivisesti yhteyttä ja tiedotetaan lapsen asioista. Hankalassa tilanteessa voidaan kysyä vanhemmilta apua asian ratkaisuun. Kuullaan vanhempien mielipiteet, vaikka ne poikkeaisivat lastensuojelun käytänteistä. Tarvittaessa asetetaan tiukkoja rajoja myös vanhemmille. Vanhemmille on osoitettava että olemme ammattilaisia kasvatustyössä ja toimimme lapsen edun mukaan. 
-Sosiaaliohjaaja

Seuraavaksi käsittelimme aihetta "Mitä tulisi huomioida kohdatessa lapsia ja nuoria lastensuojelun asiakkaita?".



Lapsia ja nuoria kohdatessa täytyy muistaa kertoa keitä ollaan ja mitä tehdään (valitettavan usein tämä unohtuu), sillä ei voida olettaa että esimerkiksi vanhemmat olisivat selittäneet asian lapselle tai nuorelle. On pyrittävä huomioimaan lapsen ikä- ja kehitystaso, kun puhutaan lasta koskevista asioista. Yleensä on helpompi jutella jonkin tekemisen lomassa kuin istua pöydän ääressä. On paljon erilaisia ja hyödyllisiä menetelmiä, joita voi lapsen tai nuoren kanssa hyödyntää. Voi olla myös luova ja pyytää nuorta vaikka lähettämään kolme sen hetkistä fiilistä kuvaavaa biisiä, jos tunteiden sanoittaminen on hankalaa. Olisi hyvä jos lapsia ja nuoria voisi tavata välillä myös ilman mitään erityistä asiaa, voitaisiin vain jutustella. Voi myös välillä laittaa whattsappissa viestiä, että miten nuorella menee. Tapaamisiin olisi hyvä mennä lapsilätöisesti, eikä niin, että työntekijällä on jokin asia mikä tällä tapaamisella pitää selvittää. Puhutaan niistä asioista, joista lapsi haluaa. Aina tämä ei toki ole mahdollista. Lasten tulee myös osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Monet asiat voivat vaikuttaa lapsen käytökseen ja toimintaan, näitä asioita on tärkeä tutkia, hätäiset johtopäätökset yleensä huonoja tässäkin tapauksessa. 
-Sosiaalityöntekijä


Lapsia ja nuoria on lastensuojelun asiakkaina hyvin kirjavista syistä, joten avoin, ennakkoluuloton kohtaaminen on erityisen tärkeää, jotta voidaan rakentaa luottamussuhdetta. Lastensuojelun asiakkuus, etenkin sijoitus on kriisitilanne usein lapselle ja koko perheelle. Joten on huomioitava se, että esimerkiksi koulussa/päiväkodissa lapsen käytös voi hetkellisesti muuttua, voi esimerkiksi ilmetä vaikeuksia keskittyä koulussa. Joskusa lapset ja nuoret kokevat häpeää lastensuojelun asiakkuudesta ja toisinaan taas sillä voidaan retostella, testata ammattilaisena toimivan aikuisen reaktioita. Usein tätä lastensuojelun asiakkuustaustaa ei tarvitse erityisemmin korostaa lasten kanssa työskenteltäessä. Sijoitetun lapsen kohdalla kannattaa hyödyntää hyvän yhteistyön mahdollisuus sijoituspaikan kanssa. Jos työskentelee tiiviisti lastensuojelun asiakkaana olevan lapsen kanssa, ja tämä nostaa jatkuvasti esiin kokemiaan epäkohtia lastensuojelun osalta, on kuunneltava tarkkaan ja tarvittaessa puututtava ottamalla yhteyttä asiaa hoitavaan lastensuojelun työntekijään. Toki on myös hyvin tavallista, että lapset purnaavat lastensuojelun toiminnasta ja kokevat heidän etunsa mukaiset toimet epäoikeudenmukaisesti. 
-Sosiaaliohjaaja

Viimeisenä asiana pohdimme työntekijöiden jaksamista kysymyksellä "Mikä auttaa työntekijöitä jaksamaan vaikeissa tilanteissa lasten kanssa?".



Työparin kanssa työskentely, tiimin ja esimiehen tuki, mahdollisuus reflektoida ja saada tarpeeksi ohjausta työntekoon, vastuun jakaminen. Vaikka toisaalta on paljon vastuuta ja mahdollisuus tehdä myös tahdonvastaisia päätöksiä, niin kaikkeen ei voida kuitenkaan vaikuttaa, sillä asiakkaat tekevät omia ratkaisuja ja heillä on siihen oikeus. Jotenkin sen hyväksyminen, että niin kauheaa kuin se onkin, niin kaikkia lapsia ei voida pelastaa/auttaa tai että meilläkin on kuitenkin vain rajoitetut mahdollisuudet auttaa. Silti ei tarvitse kyynistyä. Ollessani aikoinaan harjoittelussa ohjaajani kertoi asiakkaastaan joka oli kerran todennut, että ei se auta häntä jos työntekijä itkee tai menettää yöunensa hänen tilanteensa takia. Se oli mun mielestä aika hyvin sanottu.
-Sosiaalityöntekijä

Ehdottomasti hyvä tiimityö ja työkavereiden sekä esimiesten tuki. Työyhteisössä yhteisesti sovitut selkeät käytänteet kunkin lapsen kohdalla. Säännöllinen ryhmätyönohjaus sekä tarvittaessa yksilötyönohjaus.
-Sosiaaliohjaaja





Lähteenä käytetty THL Lastensuojelun käsikirja, sosiaalityöntekijän haastattelu, sosiaaliohjaajan haastattelu
Kuvat: pixabay.com

4 kommenttia:

  1. Blogia oli erittäin mielenkiintoista lukea, erityisesti haastattelujen perusteella avattuna. Oli mielenkiintoista saada selville sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan näkemyksiä tämän hetkisestä lastensuojelutyöstä ja yleisistä käytänteistä. Lapsilähtöisyys ja lapsen tukemisen korostaminen loi ainakin itselleni hyvin empaattisen kuvan työstä.
    On totta, että lastensuojelusta ylläpidetään negatiivis-sävytteistä mielipidettä, jolloin mielestäni lastensuojelun ääni pitäisi saada sosiaalisessa mediassa näkyväksi myös positiivisesta näkökulmasta, erinäisten tuloksien (tutkimukset) ja haastattelujen kautta. Esimerkiksi tämän haastattelun avulla voisi moni skeptinen henkilö nähdä työn eri näkökulmasta.
    On toki tärkeää että palkkakysymykset ja kiistat työntekijöiden ja lasten suhdeluvuista ovat pinnalla, jotta yleisesti lastensuojelun tilannetta saadaan parannettua jolloin lasten hyvinvointiin voidaan vaikuttaa entisestään.

    "Lastensuojelun asiakkuus, etenkin sijoitus on kriisitilanne usein lapselle ja koko perheelle. Joten on huomioitava se, että esimerkiksi koulussa/päiväkodissa lapsen käytös voi hetkellisesti muuttua, voi esimerkiksi ilmetä vaikeuksia keskittyä koulussa."
    Olisi mielenkiintoista saada selville millä tavalla muun muassa urheiluseurat tukevat kyseisiä lastensuojelun lapsia näissä tilanteissa, sillä usein valmentajat voidaan kokea ainoina turvallisina aikuisina ja saattavat olla lapsiin eniten vaikuttavia ihmisiä näissä tilanteissa.

    H.M.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Tuot esiin hyviä näkökulmia juurikin siitä, että lastensuojelulle saataisiin myös positiivista julkisuutta ja sitä kautta tuotaisiin ihmisten tietoisuuteen että on tarpeellista tällainen tomintakonsepti, sillä kaikissa perheissä ei voida luoda lapselle riittävän turvallista kasvuympäristöä.
    Urheiluseurat ovat näissä asioissa varmasti hankalassa välikädessä, usein tällaiset tiedot ovat salaisia, eikä niistä tule seuroille tietoa. Olet täysin oikeassa siinä, että nämä valmentajat saattavat olla lastensuojelun asiakkaina oleville lapsille hyvin tärkeitä henkilöitä elämässä.

    Mukavaa kevään alkua!

    -SuPa

    VastaaPoista
  3. Teksti oli erittäin kattava ja päällimmäisenä ajatuksena jäi se, että jokaisen pitäisi tutustua lastensuojeluun edes tämän tekstin verran. Tällaisella tietopaketilla voitaisiin saada ihmiset tietoisemmaksi lastensuojelun toimintatavoista ja tavoitteista ja mielikuvat voisivat muuttua positiivisemmiksi.
    Asiantuntijoiden kommentit olivat ammattimaisia ja niistä sai hyviä vinkkejä tulevaan työelämään. Kaiken kaikkiaan informatiivinen teksti!

    T.R.

    VastaaPoista
  4. Moikka!

    Kiitos tekstistä ja tämä haastattelublogi oli oiva idea tuoda yhden ammattikunnan ajatuksia esiin. Lastensuojelun maine on heikko, mutta esimerkiksi Vantaalla tähän on herätty ja alueen lastensuojelu pyrkiin ainakin Instagramin avulla kertomaan työn arjesta ja sen monipuolisuudesta. Tämähän ei ole pelkkää huostaanottoa kuten saamme lehdistä lukea. Toisaalta taas lehdet kirjoittavat vain ääripäistä sekä kärjistyneistä tilanteista, eikä nämäkään ole mielestäni esillä kovinkaan usein.
    Ymmärrän kuitenkin myös lastensuojelun työn haasteet sekä käytettävissä olevan ajan rajallisuuden yhtä asiakasta tai asiakasperhettä kohtaan. Luottamuksen rakentaminen ihmisen tai ihmisten kanssa jotka ovat petetty useaan kertaan elämässä ei ole kovinkaan helppo tehtävä ja tämä vie useissa tapauksissa vuosia. Annetaan siis ymmärrystä kiireiselle ja liian usean asiakkaan parissa työskentelevälle sosiaalityöntekijälle sekä asiakkaille, jotka kipuilevat luottamuksen rakentamisen parissa.

    -M

    VastaaPoista

Jäähyväiset blogille

pixabay.com Viimeisen blogipostauksen aika on nyt. Neljän kuukauden bloggarin uramme on tullut päätökseen. Aloitimme kirjoittamis...