sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Taksipalvelut vuonna 2019

 kuva
Työni puolesta olen kuullut paljon kyräilyä taksiuudistuksesta. Päätin siksi lähteä selvittämään, mistä tässä nyt on kyse.

Taksipalveluiden toiminnasta ja toimimattomuudesta on saanut viime vuoden aikana seurata kiivasta uutisointia. Media on nostanut ylös toinen toistaan ikävämpiä tarinoita, joissa kriittisessä tilanteessa apua tarvitseva on jäänyt ilman taksikyytiä. Vapautunut taksilaki on tuonut mutkia matkaan niin Kela-takseissa kuin vammaispalvelulain perusteella järjestetyissä kuljetuksissakin. Kelan osalta vuoden 2019 aikana tähän kuitenkin on luvattu muutos.

Kela 
Kela korvaa taksimatkoja terveydentilan tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi. Vuonna 2017 korvattavia matkoja oli 3,3 miljoonaa. 1.7.2018 tuli voimaan laki liikenteen palveluista. Kela kilpailutti korvauksien piiriin kuuluvien matkojen palveluntuottajat. Tämä edellyttää asiakkaalta taksitilauksessa soittoa kyseisen palveluntuottajan tilausvälityskeskuksesta. Muilla tavoin tilatut taksit eivät kuuluu korvausten piiriin. Omavastuuosuus matkassa on korkeintaan 25 €. Kela
Kilpailutus aiheutti palveluiden rajun heikentymisen Uudellamaalla. Taksiyhtiöt eivät pystyneet vastaamaan palveluiden tarpeeseen. Tästä on seurannut, että noin prosentti matkoista kuukaudessa on jäänyt ajamatta. uutinen 

Jatkossa Kela pyrkii varmistamaan asiakkaiden asemaa tarkentamalla palvelukuvausta. Palveluntuottajan on jatkossa hankittava ja maksettava asiakkaalle korvaava taksi, jos se ei ole kyennyt järjestämään ajoissa tilattua matkaa. Tästä korvaavasta matkasta Kela ei maksa korvausta palveluntuottajalle. Samalla Kela myös edellyttää palveluntuottajan järjestävän asiakkaalle vakikuskin, mikäli siihen Kela on myöntänyt oikeudenUusi kilpailutus Uudenmaan alueen takseille tarjoaa sopimusta ajanjaksolle 1.4.2019–31.12.2021. kela Jääkämme siis odottamaan tietoa siitä, kuinka kilpailutus etenee ja miten se parantaa laatua tulevaisuudessa.

Uutisointia:

Kunnan kuljetuspalvelu

Kunnalla on lakisääteinen velvollisuus järjestää kuljetuspalveluita silloin kun vamman tai sairauden vuoksi henkilö välttämättömästi tarvitsee niin. Kuljetukset voivat liittyä. 
  • työssä käymiseen
  • opiskeluun
  • asioimiseen
  • yhteiskunnallisen osallistumiseen
  • virkistykseen
  • tai muuhun sellaiseen syyhyn.

Vapautunut taksilaki ja hankintalain mukainen velvollisuus kilpailuttaa palvelu on luonut haasteita myös vammaispalvelun kuljetuspalveluun. Kela-taksien ongelmat ovat tuntuneen pitävän taksiuudistusuutisien kärkipaikaaa vaikka ongelmia on löytynyt myös vammaispalveluiden osalta.

Invaliidiliitto teki selvityksen muutoksen aiheuttamista haasteista. Vammaispalveluiden taksien osalta 88 vastaajasta 77 oli kohdannut uudistuksen jälkeen ongelmia. Isoimpinä ongelmina olivat taksin myöhästyminen tai saapumatta jättäminen. Välityskeskuksen toiminnassa ja kuljettajan osaamisessa oli myös puutteita. Selvityksen koonti on luettavissa täällä ja mielestäni siitä saa hyvän käytännön kuvan, miten taksipalveluiden heikentynyt laatu vaikuttaa suoraan vammaisen henkilön arkeen. Kun ihminen kamppailee ehkä jo muutenkin monien haasteiden kanssa elämässään, ei mielestäni ole kohtuullista vaikeuttaa perusasioita näin. 

Onko teillä tai tuttavillanne kokemuksia taksiuudistukseen liittyen? Toivottavasti aihe herättää ajatuksia ja keskustelua, kommentoikaa rohkeasti alle! 

Rauhallista sunnuntai-iltaa toivottelee KaPi


2 kommenttia:

  1. Itselläni ei työn puolesta ole tuntumaa VPL:n mukaisiin taksikyydistyksiin liittyvistä ongelmista, mutta sitäkin enemmän olen vastaanottanut palautetta SHL:n mukaisen kuljetuspalvelun ongelmista. Ikäihmiset käyttävän paljon sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua kotikaupungissani ja palvelun käyttö sekä sen hakeminen on suorastaan romahtanut palvelun kokonaisvaltaisen hankaloitumisen vuoksi taksiuudistuksen myötä. Suurimmat ongelmat ovat ikäihmisten mielestä mm. monimutkainen tilaussysteemi ja kohtuuttomat odotusajat sekä se, että taksin tuloon ei enää uskalleta luottaa. Nämä ovat suuria asioita vanhukselle, joka on toimintakyvyltään siinä kunnossa ettei pysty käyttämään julkista liikennettä eikä tukiverkostoa ole, jolta pyytää kyytiä tarvittaessa. Ikäihmisille on tärkeää päästä hoitamaan asioitaan virastoihin, moni kun ei käytä verkkopankkitunnuksia saati omista tietokonetta ja toimimaton taksijärjestelmä tekee asioiden hoidosta erittäin haasteellista. Kuljetuspalveulut niin VPL:n kuin SHL:n puolella vaatisivat pikaista kehittämistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, haasteet ovat todellisia tällä hetkellä ja koskettavat monien elämään isosti. Toivotaan että kyseessä nyt välivaihe kaiken muutoksen keskellä ja tulevaisuudessa asiat korjaantuvat.

      Poista

Jäähyväiset blogille

pixabay.com Viimeisen blogipostauksen aika on nyt. Neljän kuukauden bloggarin uramme on tullut päätökseen. Aloitimme kirjoittamis...