tiistai 12. helmikuuta 2019

Koulusosionomi wanted?


Koulussa koulunkäyntiavustajana työskentelevänä sosiaalialan opiskelijana minua on monesti mietityttänyt sosiaalityö koulumaailmassa. Oppilashuoltoon kuuluvat palvelut ja palveluiden tarjoajat; terveydenhoitajat, psykologit, sekä kuraattorit ovat ahkerassa “käytössä” koulun arjessa. Koulukuraattori toimii koulussa sosiaalialan asiantuntijana, mutta onko kuraattoreilla riittävästi aikaa tehdä myös ennaltaehkäisevää työtä lasten ja nuorten kanssa, joita yhdellä kuraattorilla voi alueellaan olla jopa 1000? 
Monelle kuraattorin työ saattaa näyttäytyä suljetun oven takana tapahtuvalta mystiseltä ongelmanratkaisutyöltä ja lastensuojeluilmoitusten täyttämiseltä. Ainakin tähän käsitykseen olen itse törmännyt ollessani työharjoittelussa koulukuraattorin matkassa. Kuraattorit työskentelevät usein yksilötyö painotteisesti, joten konkreettinen osuus jää usein juuri sinne "kuraattorin sohvalle". Yksilötapaamisten lisäksi heillä on kuitenkin myös paljon yhteisöllistä työtä, moniammatillista yhteistyötä, sekä palavereita. Riittääkö siis kuraattoreiden resurssit koko heille ohjatun oppilasmäärän tarpeisiin, kun perheiden vaikeudet ja lasten sosiaaliset ongelmat tuntuvat vain lisääntyvän ja näkyvän yhä enemmän koulun arjessa? Voisiko koulusosionomi tuoda lisää matalan kynnyksen ja nopean reagoinnin apua, tukea ja turvallisen aikuisen läsnäolevaa vuorovaikutusta koulun arkeen?
Koulusosionomin palkkaaminen kouluun toisi lisää sosiaalipalveluiden näkyvyyttä, sekä kaivattuja lisäkäsiä erilaisten välitöntä käsittelyä tai tukea tarvitsevien konfliktien ja ongelmatilanteiden käsittelyyn. Ihanteellista olisi, jos sosionomilla olisi mahdollisuus työskennellä opettajan parina, jolloin luokalla olisi mahdollisuus, sekä pedagogiseen, että sosiaaliseen tukeen. Sosionomi voisi tukea ja auttaa oppilaita tarvittaessa ilman, että opettajan tarvitsisi keskeyttää opetustilannetta koko luokan osalta, mikäli yksittäinen oppilas kaipaisi huomiota. Sosionomilla olisi myös aidosti aikaa pysähtyä, kuunnella, sekä olla apuna arjen sujumisessa lapsen tai nuoren tarpeiden mukaan. (Talentia 04/2015.)
Oppituntityöskentelyssä työ muistuttaa koulunkäyntiavustajan tai kouluohjaajan työtä, mutta se ei painotu ainoastaan oppiaineissa avustamiseen, vaan sosionomi voi samalla tehdä havaintoja lapsesta, hänen tarpeistaan, sekä jatkaa työskentelyä myös oppitunnin ulkopuolella. Tarvittaessa hän voi myös toimia yhteistyössä esimerkiksi oppilashuollon, perheen tai sosiaalityöntekijän kanssa. (Talentia 05/2018.)
Talentia-lehti (4/2015)kirjoitti Nastolan kunnassa (nykyään osa Lahtea) sosionomien työskentelystä jo lukukaudella 2012-2013, jolloin kokemukset olivat olleet hyvin myönteisiä. Silti edelleen kunnat, joissa työskentelee koulusosionomeja ovat vähäisiä. Tampereella on 2017 aloitettu Tampereen kaupungin ja Tampereen Ammattikorkeakoulun yhteystyössä Tiimikoulu-hanke, jossa on mukana kolme koulua ja kuusi sosionomia. Hankkeen aikana sosionomit työskentelevät luokissa, joissa on 40-50 oppilasta, kolme opettajaa, sekä kaksi sosionomia. Luokkia jaetaan aineiden mukaan välillä puoliksi ja välillä pienryhmiin. Tämä kuulostaa mielenkiintoiselta hankkeelta ja on hienoa, että oppilaat saavat useamman kasvattajan edun, opettajat voivat keskittyä opettamiseen, ja lapset saavat silti sosiaalista tukea sosiaalityön menetelmin.
Kaikki tämä kuulostaa omaan korvaani opettajien kuormitusta helpottavalta, sekä mikä tärkeintä oppilaiden sosiaalisten ongelmien, sekä syrjäytymisen kannalta ennaltaehkäisevältä työltä. Voisin hyvin kuvitella tulevaisuudessa työskenteleväni myös koulusosionomina. Omassa työssäni avustajana osittain jo käytänkin sosiaalialan menetelmiä yhteistyössä opettajan kanssa. Oman kokemukseni mukaan koulumaailmassa on paljon tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria, jotka todella voisivat hyötyä hetkistä, jolloin heidät nähdään, heidän kanssaan jutellaan ja heidän ajatuksiaan kuullaan koulupäivän aikana. Miksi siis sosionomien käyttöä vielä arastellaan monessa kunnassa? Uhkaako koulusosionomit koulukuraattorien reviiriä? Onko sosiaalityö kouluissa liian leimautunutta lastensuojelullisiin mielikuviin tai häiriökäyttäytymisen “hoitoon”? Vai onko sosionomi liian kallis investointi, jos samalla rahalla saa useamman koulunkäyntiavustajan/ohjaajan? 

Tätä kehitys suuntaa jään ainakin itse mielenkiinnolla seuraamaan. 
Mitä mietteitä aihe teissä herättää?

Iloa tähän viikkoon!
-MeMi-

2 kommenttia:

  1. Hei, minulle koulusosionomin työnimike on vieras, olen kerran aiemmin siitä kuullut puhuttavan. Kiinnostus aiheesta heräsi, koska työskentelen itsekin koulumaailmassa. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kuraattorin työ koulussa mielletään usein ongelmakeskeisiksi. Myös kuraattorien asiakasmäärät alkavat olla aika hurjia. Kouluissa työskentelee vaikka sun millä nimikkeellä olevaa ohjaajaa, avustajaa ja hoitajaa, usein he ovat lähihoitajia tai koulunkäyntiavustajia. Koulusosionomi on käsittääkseni vielä kovin tuore työnimike, joten onkohan työnkuva vielä täysin selvillä. Itseänikin kovin kiinnostaisi tietää työnkuvasta ja millä lailla koulusosionomi sijoittuu koulun sisälle. Keskittyykö koulusosionomi sosiaalipuoleen vai onko hän resurssina oppitunneilla niin kuin koulunkäyntiavustaja....Mutta kiitos MeMi tästä mahtavasta tietopaketista, sait mielenkiintoni asiaa kohtaa heräämään ja tulen varmasti ottamaan enemmän selvää koulusosionomin hommasta:) Kiitos!

    -Nuppu

    VastaaPoista
  2. Löysin äsken juuri tietoa sosionomeista koulussa ja ajatus on erittäin hyvä mitä enemmän tähän perehtyy. Kouluissa voitaisiin sosionomien avulla käsitellä perheiden ongelmia opettajien työparina yhdessä kasvatuksen ammattilaisina koska usein perheet jäävät yksin esim. erotilanteissa. Työnjako voisi olla että opettaja keskittyisi lapsen opetukseen ja kasvatukseen. Sosionomi taas aikuisten opetukseen ja kasvatukseen. Sosionomit voisivat vaikka aina palautekeskusteluiden jälkeen jäädä juttelemaan vanhempien kanssa ja selvitellä perheen mahdollisia ongelmia. Opettajilla ei tuollaiseen ole varmaan aikaa. Seuraavana päivänä opettajat saisivat sitten lisää tietoa perheistä, jotta voisivat ymmärtää esim. perheen villeimpiä lapsia paremmin. Hyvä että tähän on herätty. Koulusosionomit auttavat aidosti lapsia ja perheitä eikä mitään lasta vahingoittavaa pääse perheissä muhimaan.

    Kahden teinin isä

    VastaaPoista

Jäähyväiset blogille

pixabay.com Viimeisen blogipostauksen aika on nyt. Neljän kuukauden bloggarin uramme on tullut päätökseen. Aloitimme kirjoittamis...